Meditatie wordt steeds populairder. Steeds meer psychotherapeuten gebruiken in de behandeling van mensen met borderliner meditatie. Het is een andere manier om om te gaan met angst en verdriet. Iedereen die dat wil kan leren anders om te gaan met pijnlijke gevoelens en er niet voor weg te lopen. Leef met aandacht. Hierdoor wordt het makkelijker om pijnlijke gevoelens onder ogen te zien. Mediteren geeft een andere levenshouding, waardoor het lijden vaak verlicht wordt.

Leef met aandacht en in het moment

Piekeren over een ruzie of het machteloze gevoel dat je je partner niet begrijpt na harde woorden maar het tsjilpen van de krekels in het gras hoor je niet of vogels in de bomen hoor je niet. Simpelweg omdat je niet merkt dat deze geluiden zich aandienen in je leven. Volgens de leer van het boeddhisme verslaap je zo je leven en ontwaak je pas als je werkelijk deze geluiden hoort en je bewust bent dat het zich aandient op het moment dat je er langsloopt. Deze situatie kun je bijna dagelijks oefenen. Hoor tijdens het lopen de geluiden die vogels en krekels maken. Zo oefen je om in het moment te leven.

leef met aandacht

Leef met aandacht

Leef met aandacht door te mediteren

Het beste is om op een stoel te gaan zitten en je aandacht te richten op je ademhaling. Het zal meteen opvallen dat er veel gekwetter in je hoofd is. Hoe zeg ik mijn partner de waarheid, hoe ga ik in de toekomst om met ruzie, hoe laat moet ik koken. Kortom je bent overal behalve in het moment het hier en nu. Als je bewust bent dat het gekwetter in je hoofd er is breng dan de aandacht terug naar het mediteren en de ademhaling. Door te leren telkens terug te gaan naar de ademhaling kom je in het hier en nu terug. Mocht het je aanspreken en je gaat iedere dag 10 minuten mediteren ontstaat er meer ruimte in je hoofd. Zo leer je open te staan voor wat er in je leven komt, ook de relatie met je partner.

loop niet weg voor pijnlijke gevoelens

Als je te kampen hebt met een relatie waarin veel ruzie en onvrede heerst is je eerste neiging om er voor pijnlijke gevoelens weg te lopen. De boeddhistische leer zegt juist dat je voor een fijn leven juist moet leren de omgekeerde beweging te maken. In plaats van je af te keren van verdriet kun je leren het verdriet en pijn te doorleven en aanvaarden. Dit is gewoon een lichamelijk proces. Als je verdrietig bent probeer dan de pijnlijke gevoelens ervan te voelen. Laat dit er gewoon zijn, doe er niets mee. Niet makkelijk maar na enige tijd lijken die pijnlijke gevoelens veel lichter te zijn dan je dacht. Dat komt omdat verzet tegen angst,pijn en verdriet het zwaar maken. Omarm juist deze gevoelens het maakt minder verdrietig.

Leer van verdrietige momenten

Het liefst ben je altijd vrolijk en in evenwicht. Echter als er ruzies ontstaan met je partner met borderliner ligt het voor op je tong om te vertellen wat je ervan vind. Probeer daar even bij stil te staan en wacht even voor je een antwoord geeft. Ervaar deze verdrietige momenten als is het maar een paar seconden. Door deze momenten te leren accepteren besef je dat je geen ruzie hoeft te maken met je partner. Op het moment dat je dit beseft ben je weer in het hier en nu en kun je leren deze verdrietige momenten te verdragen. Neem er de tijd voor dit leer je niet van de ene op de andere dag.